Így szerezz tengernyi őszinte és látványos értékelést vásárlóidtól és ügyfeleidtől [1. rész]

Ha most esetleg éppen állsz, akkor javaslom, hogy inkább ülj le és kapaszkodj meg:

„Az internetes vásárlók 99,99%-a olvas termékértékeléseket és 98%-uk meghatározó tényezőként tekint ezekre a vásárlás szempontjából.”

– derül ki a Powerreviews 2022-es hivatalos felméréséből, melyben 1200 webáruház közel 1,5 millió termékoldalára érkezett 4,5 milliárd oldallátogatást vizsgáltak.

Ha nem tévedek, Te is szívesebben vásárolsz ott, ahol 5-10 darab pozitív véleményt látsz a termékről, amit kinéztél magadnak, igaz?

Ha megfordítjuk a gondolatmenetet, akkor sem találkozunk kevésbé szembeötlő eredményekkel: a felmérésből kiderül az is, hogy a vásárlók 86%-ánál annyira fontos ez a tényező, hogy nem is vásárol olyan terméket, ahol nem lát legalább egy értékelést.

És a legdurvább? 2022-ben az eddig első helyen szereplő vásárlást befolyásoló tényező termékár lecsúszott a második helyre, ezt már csak a vásárlók 91%-a tartja legfontosabb szempontnak, a termékértékeléseket pedig a vásárlók 94%-a jelölte első helyen!

Hihetetlen számok, igaz? Remélem ezek után Te is belátod, webáruházad sikerében kulcsfontosságú szerepet játszik, hogy mennyire aktívan gyűjtesz és jelenítesz meg vásárlói értékeléseket termékeidről.

Ha még nem foglalkoztál a témával, akkor itt az idő, hogy meghúzd a félkarú rabló karját és meglásd a jackpot sormintát ezzel a lehetőséggel!

Ne izgulj, ebben a cikkben mutatunk neked néhány zseniális tippet arra, hogyan érd el, hogy vásárlóid önszántukból akarják vállalkozásodat és termékeidet értékelni, anélkül, hogy folyamatosan bombáznád őket az unalmas sablonlevelekkel. Vágjunk is bele!

Az időzítés és emlékeztetés fontossága

Az értékelések gyűjtéséhez szükséged lesz egy e-mail automatikára, amely segítségével gyorsan és egyszerűen tudják értékelni a vásárolt termékeket, ez gondolom egyértelmű, hogy elengedhetetlen része a folyamatnak.

Hogy pontosan mikorra kell időzítened ezt? A Powerreviews egyik felmérési kérdésköre erre is ad nekünk támpontot: „A válaszadók túlnyomó többsége a termék kézhezvételétől számított egy héten belül (76%) vagy a termék harmadik használata után (86%) írt véleményt.„

Lényeges, hogy az értékelés csak akkor tud megtörténni, ha a vásárolt dolgot már ki tudták próbálni legalább egyszer, de a vásárlók nagy része csak 2-3 használat után (50%) írja meg véleményét.

Összességében tehát a csomag átvételét követően érdemes várnod 2-3 napot az első levéllel, majd – és ez szintén kulcsfontosságú rész – küldeni egy emlékeztető levelet ismét 2-3 nap múlva.

Mi sarkallja legjobban a vásárlót az értékelésre: 4 azonnali ötlet, amivel egekbe repíted az értékelések számát

Ritka az az idealizált helyzet, hogy mint vállalkozás megkéred vásárlódat, hogy írjon néhány sort termékedről, vagy szolgáltatásodról és Ő már veszi is elő a tollat és papírt. A feladatunk tehát, hogy megtörjük az ellenállást és átszakítsuk a „nem érek rá erre, most sietek, amúgy sincs kedvem hozzá” vonalat.

A vásárlók körében a TOP négy tényező egy értékelés leadásához:

  • Egy pozitív élmény
  • Ingyenes termékminta / ajándék
  • Negatív élmény
  • Ösztönzők (kuponok, jutalmak, hűségpontok)

Ebből hármat tudunk beépíteni fegyvertárunkba, a negyediket pedig értelemszerűen próbáljuk a lehető legjobban elkerülni minőségi termékeinkkel és szolgáltatásainkkal. Szerencsére erre a célra van néhány olyannyira jól bevált és hatékony „life hack”, amiket ha alkalmazol, akkor soha többé nem lesz problémád az üres értékelési mezőkkel.

Általánosságban mindegyik módszerre igaz lesz az a sorsfordító tanács, hogy: előbb adj, aztán kérj.

Ha előbb adsz valamit vásárlóidnak, akkor az azt követő kérésed teljesülésének valószínűsége az egekbe szökik. Ez nem valami trükk (vagy mégis?!), rengeteg tanulmányban olvashatsz erről, egyszerűen így működik az emberi agy.

Adj valamit vásárlóidnak, még mielőtt kérsz tőlük egy értékelést és meglátod, hogy többszörösen fog megtérülni ez neked.

Nézzük hát a TOP 4 módszert, amivel egekbe repítheted az értékeléseid számát:

1. Dobd fel az unalmas dobozt és borítékot

Nyomtass vicces, egyedi szöveget vagy grafikát a csomagküldős borítékokra vagy dobozokra, pl.: „Ugye már vártál? ;)”.

Bagatel dolognak tűnik, de gondolj bele, a vásárlód még ki sem bontotta a csomagot, amit küldtél neki de máris mosolyt csaltál az arcára. Adtál egy olyan pozitív érzést, élményt, amit a termékkel és vállalkozásoddal fog azonosítani. Ma már rengeteg helyen tudsz egyedi borítékot vagy dobozt készíttetni és ezek költsége nem is különbözik egetverően unalmas társaikhoz képest.

Itt egy tipp, ha úgy döntesz belevágsz: https://www.packit.hu/

2. Készíts díszcsomagolást anélkül, hogy jeleznéd ezt

Mennyibe kerül neked egy több méteres díszítőszalag vagy néhány masni? Segítek, néhány száz forintba. Mennyi időt vesz tőled el egy extra lépés a csomagolásnál? Maximum néhány percet. És ez mennyi értéket ad hozzá termékedhez? Rengeteget. Akár több ezer forintnyi érzést is simán hozzáadhat a prémium hatás miatt. Viszont, ami még fontosabb, ismét egy pozitív élmény: „hogy-hogy díszcsomaglásban kaptam? Nem is kértem. Mennyire kedvesek és figyelmesek…”.

3. Rakj valami apró ajándékot a csomagba anélkül, hogy jeleznéd ezt

„Jobb adni, mint kapni”. De azért természetesen a meglepetéseknek is mindenki örül. :) Adj vásárlóidnak valami apróságot rendelésük mellé és máris boldogan írnak kedvességedről. Sőt ezzel a visszatérő vásárlók számát is emelheted, tudod így működik az emberi agy: adtál egy ajándékot, így ha legközelebb egy marketing levéllel megkeresed őt, akkor nagyobb valószínűséggel fog vásárolni is.

Bónusz tipp: kár lenne kihagyni a ziccert, adj ajándékba termékmintát, így a vásárlód ki tud próbálni más termékeket is, amik ha megtetszenek neki, akkor biztosan rendelni fog azokból is.

4. Mindenki imád játszani

Az egyik kedvencemet a végére hagytam. Először egy barátomtól hallottam erről néhány éve, aki egy viszonylag nagy értékű rendelés teljes árát visszanyerte csak azért, mert leadott egy értékelést a termékre, amit megkapott. Egyből beindult a fantáziám és azóta alkalmazom is, ahol csak tudom és mindig bejön!

Sorsolj ki minden hónapban egy vásárlót az értékelők közül, aki visszanyeri teljes rendelésének összegét és máris az egekbe fog szökni a visszajelzések száma.

Persze a nyeremény lehet bármi, akár nagyobb értékű termék, vásárlási utalvány, valamilyen csomag vagy ezekhez hasonló ösztönző. A lényeg, hogy elég nagy érteke legyen ahhoz, hogy áttörd az ellenállást. Neked úgyis csak egyszer kell ezt teljesítened, ha elosztod 100 darab mutatós termékértékelésre, akkor ki is nyert a játékban?

Bónusz tipp: a nyertest mindig jelentsd be, akár küldj erről körüzenetet e-mailben feliratkozóidnak, vagy tedd ki social csatornáidra és kérd is meg a nyertest, hogy kommenteljen alá. Mutasd meg mindenkinek, hogy ez nem átverés.

Minél több értékelés az oldalon, annál több pénz a zsebedben

Internetes vásárlás esetén Te is szeretsz látni azért legalább néhány véleményt a termékekről, igaz? Egy-két visszajelzésből nehezen vonunk le messzemenő következtetéseket, na de ha ott van 50 darab 5 csillagos visszajelzés, már nyomjuk is a kosárba rakás gombot!

Mint oly sok területen, a tömegvonzás effektusa itt is nagy szerepet játszik: sok a Facebook oldalának a követőszáma? Biztos nagy márka lehet… Sokan nézik a YouTube csatornáját? Biztosan tud valamit… Az influencer marketing sem véletlenül éli fénykorát, gondolj bele.

Nincs ez másképp itt sem, sőt! Orbitális mértékben meg tudja dobni a vásárlási kedvet a nagyobb értékelésszám:

  • Ha a vásárló egy vagy több véleményt tartalmazó termékoldalt lát, a konverzió 52,2%-kal nő
  • A 11–30 véleményt tartalmazó termékoldalakat meglátogató vásárlók konverziós aránya több, mint kétszerese, mint azoké, akik 0 véleményt tartalmazó termékoldalakat látogatnak meg
  • Amikor a termékek elérik a 101 vagy több értékelés szent grálját, a vásárlók konverziós aránya több mint 250%-kal nő

Látod már, hogy miért kell azonnal ráfeküdnöd a témára, ugye?

A negatív értékelést is becsüld és tiszteld

Topclass vállalkozóként kőkeményen dolgozol a kivételes ügyfélélményen, a legjobb, leghasznosabb, legszebb termékeken. Ennek eredményeként egy ideális világban ügyfeleid, vásárlóid kizárólag hasznos, kedves és vonzó értékeléseket írnak vállalkozásodról, termékeidről.

Aztán felébredsz a tündérmeséből. Még a legjobb termékek is vonzzák a negatív véleményeket. Te meg pánikolsz és elrejted vagy kitörlöd azokat az értékeléseket, amik még jobban megdobnák a rendeléseid számát…

Bizony, a negatív értékelések is növelik bevételedet, mégpedig azért, mert segítik a vásárlói döntést, és ami még fontosabb, növelik a bizalmat.

A vásárlók legnagyobb valószínűséggel 4,2 és 4,5 közötti átlagos csillagbesorolású termékeket vesznek meg.

Ennek az az oka, hogy a tökéletes csillagbesorolás túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. A fogyasztók közel fele (46%) gyanakvónak tartja a tökéletes átlagos értékelésű termékeket (ötből öt). Ez a szám még magasabb – 53% – a Z generációs vásárlók körében.

A zsebre tenni való: hagyd meg a negatív értékeléseket is, vásárlóid tudják, hogy egy termék – bármilyen jó is – nem lehet mindenki számára tökéletes!

Képek, videók és megosztás: az értékelések mekkája

Az előző pontunk következetes folytatása: a vásárlói bizalmat óriási mértékben tudja növelni, ha a nézelődő nem csak szöveges értékeléseket lát az oldalon, hanem hozzá hasonló és érdeklődésű hús-vér emberek által készített képeket és videókat is, amiken jól látszik a termék használata, minősége.

Ha van rá lehetőséged, mindenképp adj opciót képek vagy videók csatolására is, akár további kedvezményekért, extra kuponért vagy még több hűségpontért cserébe.

A másik óriási ziccer a termék és akár annak értékelésének megosztási lehetősége vagy ha ezt te magad teszed meg időnként a marketing kampányaid keretein belül.

Haladj apránként, hidd el menni fog, de ha esetleg elakadnál...

Biztos vagyok benne, hogy elsőre ez így nagy falatnak tűnik számodra és azt sem tudod merre kezdj neki, de láthatod, hogy ha a válladat vonogatod ennél a témánál, akkor nem csak egy, hanem jónéhány nagy zsák pénzt hagysz a földön, így bíztatunk, hogy minél hamarabb ugorj fejest a megvalósításba!

Haladj apránként, tervezz és építsd fel egyesével a taktikádat, kampányaidat, hidd el, a befektetett energia többszörösen fog megtérülni számodra!

A cikksorozat következő részeiben a technikai megvalósítással fogunk foglalkozni, megmutatjuk neked, hogy saját weboldaladon, vagy webáruházadban hogyan tudsz értékelés gyűjtést beállítani és automatizálni, így érdemes lesz visszanézned az oldalra. ;)

Ha pedig elakadnál, akkor tudod hol találsz bennünket! Sok sikert és hajrá!

Tetszett a cikk? Iratkozz fel!

Érdekesnek találtad a cikket? Szereted az újdonságokat? Iratkozz fel e-mail listánkra és értesülj első kézből a legfrissebb tartalmainkról!