A mítosz felfedve: idegesítő és haszontalan vagy instant pénzeső? Felugró ablakok az online marketing világában

Biztos vagyok benne, hogy Te is találkoztál már különböző felugró ablakokkal számos webhelyen. Iratkozz fel, töltsd le ingyen, rendelj akciósan… Legyünk őszinték: a világból ki tud kergetni téged is, amikor éppen valami számodra érdekes oldalt böngészel és elkezdenek felugrálni ezek a kéretlen ajánlatok, igaz?

Furcsa kezdésnek tűnhet, hogy idegesítőnek állítom be az első konverzió növelő eszközünket, de meg van rá a jó okom: általában sajnos teljesen rosszul és értelmetlenül alkalmazzák ezt a technikát, mégpedig azért, mert rosszkor és rossz ajánlattal találnak meg.

A popupok valóban hozhatnak jó eredményeket, de mára már annyira elszaporodtak, hogy önmagukban nem biztos, hogy több pozitívumot hoznak neked, mint negatívumot, ha Te is csak simán beállsz a sorba.

Hogy egy kicsit számszerűsítsük is az elméleti sallangot, az Optimonk 2023-as popup-okról készített felmérése alapján az ügyfeleik által készített legjobb 10%-ba tartozó felugró ablakok átlagos konverziós rátája 42,35% volt, de ha az összes adatot nézzük, akkor is átlagosan 11,09% eredményt értek el.

42,35%… Ezt azt jelenti, hogy közel a látogatóid felét sikeresen valamilyen cselekvésre ösztönözted. Gondolj csak bele mekkora veszteséget hagysz jelenleg az asztalon, ha nem használod ki ezt a lehetőséget.

Popup ajánlat az online marketingben: az időzítés fontossága

De vajon mi van akkor, ha a felugró ablak akkor találja meg a kiszemelt célpontját, amikor már végzett a böngészéssel? Máris más a szituáció, igaz?

Nem zavar a popup, mert már éppen befejeztem az olvasást és ha ebben a pillanatban valami olyan ajánlatot kapok, ami megfelelően vonzó, akkor jó eséllyel maradok és ráharapok a csalira. Pontosan így működik a exit popup: csak akkor jelenik meg, amikor valaki a kurzorát kihúzza az aktív böngésző ablakból és elkezd közelíteni a bezárás gomb felé. Ebben a pillanatban megragadva utolsó esélyünket még rádobhatunk egy erős csalit áldozatunkra és ha elég jók vagyunk, akkor az imént még távozni vágyó nézelődőből könnyedén vásárlót vagy ügyfelet csinálhatunk.

A rosszkor részét ezzel ki is tárgyaltuk a kérdéskörnek, biztos vagyok benne, hogy már Te is belátod, hogy a legjobb pillanat a felugró ablakok alkalmazására az exit-intent, azaz a kilépési szándék pillanata.

A lehető legjobb pillanatban a legrosszabbat: így idegesítsd halálra látogatóidat értéktelen popup ajánlatokkal

Most térjünk át egy kicsit a másik felvetésre is: mit értünk rossz ajánlat alatt?

A felugró ablakok másik nagyon nagy hibája az szokott lenni, hogy vagy nagyon általános ajánlattal bombáznak meg, vagy, ami még rosszabb, teljesen irreleváns ajánlattal próbálnak meg marasztalni.

Tegyük fel, hogy van egy kutyád. A Facebook-ot görgetve találkozol egy poszttal, amiben egy nagyon hangzatos újféle állateledelt mutatnak be, amitől sokkal egészségesebb, ápoltabb, szebb és energikusabb lesz kiskedvenced. Naná, hogy rákattintasz, csak megnézed már mi ez!

Aztán a weboldalon böngészel kicsit, majd valamilyen oknál fogva úgy döntesz, hogy távozol. Az egeret kihúzva a képernyőből felugrik egy popup, amiben 50% kedvezményt kapsz az eledelre, csak éppen arra, ami macskáknak szól… Majd fogod magad és instant bezárod az oldalt. Kezded érteni, hogy mennyire fontos a megfelelő ajánlat is?

Egy gyengébb ajánlat tökéletes célzással a legjobb pillanatban végtelenszer többet ér, mint egy óriási ajánlat a rossz célközönség elé rakva a rossz pillanatban.

Hiába adsz egy visszautasíthatatlan ajánlatot a weboldalad látogatóinak, ha az nem nekik szól, akkor gondolkodás nélkül távoznak tőled köszönés nélkül. A szegmentáció eleve egy nagyon fontos dolog, nem csak a felugró ablakoknál, de a hirdetéseidnél, bejegyzéseidnél, hírleveleidnél és upsell ajánlataidnál (és sorolhatnám még végtelenségig) szintúgy.

Exit popupok az internet dzsungelében: 7 db gyakorlati példa a helyes marketing gyakorlatra

Az elmélet után ugorjunk is fejest az életbe és nézzünk meg pár gyakorlati példát az exit popup típusok közül, amikből könnyedén tudsz ötletet meríteni és saját vállalkozásodra szabva akár már a mai nap alkalmazni is.

1. Hírlevél feliratkozás

Ha rendszeresen készítesz tartalmakat, akkor egy kötelező elem. A weboldalad látogatói egyébként is valószínűleg valamilyen általad készített értékes tartalom miatt érkeztek hozzád és biztos lehetsz benne, hogy jó részük szívesen folytatná is az olvasgatást, csak éppen lehet, hogy nem abban a pillanatban.

Kár lenne veszni hagyni a lehetőséget, kínálj fel nekik egy gyors és egyszerű hírlevél feliratkozást, amely segítségével egyenesen az email fiókjukba fogod küldeni a legértékesebb tartalmaidat és legújabb cikkeidet, win-win.

Tökéletes példa erre a HubSpot feliratkoztató exit popupja (lásd fentebbi kép), semmi sallang csak egy gyors e-mail mező. De azért figyeld csak meg a címsort is: „Csatlakozz 600.000+ hozzád hasonló marketingeshez”. Gyönyörűen egyszerű és mégis végtelenül hatékony alkalmazása a „Social proof” technikának.

És még egy extra hazavinni való: emlékszel, jókor jó helyen? Ez az exit popup nem ám minden oldalon jelenik meg a HubSpoton, hanem csak akkor, ha éppen egy blogcikk olvasásából szeretnél távozni.

2. Akciós kupon

Nem éppen a legkreatívabb ötlet, de ettől még ne becsüljük alá, a mai napig működik ez a módszer. A Power Reviews által készített felmérésből tisztán és világosan kiderül, hogy a pillanatnyi promóciók, kuponok és kedvezmények még mindig a TOP 4 vásárlási döntést befolyásoló tényezők között szerepelnek. A lényege nagyon egyszerű: számodra sokkal jövedelmezőbb egy kedvezményes vásárlás, mint a semmilyen vásárlás. Miért?

Még ha 0-ra, sőt, akár mínuszra is jön ki a profit a kupon miatt, Te már valószínűleg nyertél, mégpedig azért, mert szereztél egy vásárlót, aki – ha jól végzed a dolgodat – több, mint valószínű, hogy vissza fog térni hozzád később is.

Azt talán nem kell részletekbe menően ecsetelnem neked, hogy egy vásárló megszerzése az első vásárlásig a legköltségesebb számodra, hiszen ismeretlen számára még a vállalkozásod és személyed. Bizalmat kell építs, több, különböző tartalommal és ajánlattal kell arra sarkallnod, hogy áttörjön a védőpajzs.

Ha volt lehetőséged megmutatni a vásárlódnak, hogy a Te szolgáltatásod és terméked minden igényét a lehető legrövidebb idő alatt a lehető legjobb minőségben kielégíti, akkor biztos lehetsz benne, hogy szereztél egy lojális vásárlót, aki még ajánlani is fog téged. Ugye, hogy megéri az a pár százalék kedvezmény?

Egy adott vásárlás rengeteg minden miatt meghiúsulhat: lehet, hogy valamit nem talál a nézelődő, hiányol valami infót, esetleg nincs még értékelés a terméken és még vagy ezer másik dologtól. Pontosan emiatt érdemes némi ösztönző lökést adni, hogy áttörjük ezt az ellenállást. Mondjuk úgy, hogy egy kis kedvezményért cserébe meghitelezi nekünk bizalmát a potenciális vásárló, hogy mi bizonyíthassunk és hűséges visszatérő vásárlót csinálhassunk belőle.

Weboldal készítés mesterkurzus: gyakorlati online tanfolyam

Építsd fel weboldalad akár néhány nap alatt kódok és programozás nélkül, ajándék piacvezető eszközökkel.

3. Ingyenes ajándék

Egy fokkal izgalmasabb, mint a százalékos kedvezmény, az ajándékokat mindenki szereti! Ugyanarra az elvre épül, mint az előző típus, viszont van egy nagyon fontos kritériuma: érdekesnek és vonzónak kell lennie, különben semmit nem ér.

Az kivételesen jó, ha sikerül a termékedhez vagy szolgáltatásodhoz szorosan kapcsolódó izgalmas és vonzó ajándékot találnod, de egyáltalán nem feltétel. Gondolkozz nyugodtan „out-of-the-box”, nézz szét az amazon vagy alibaba-n a legnépszerűbb termékei között, rengeteg érdekes és izgalmas kiegészítőt lehet találni fillérekért.

Ennek az ajánlatnak egy másik nagyon fontos peremfeltétele, hogy jól ismerd a célközönségedet, mert enélkül nem fog működni. A példa kedvéért gondoljunk csak bele, hogy mekkora sikere lehet egy ajándék extra hosszú ideig tartó végtelenül hangzatos illatnévvel ellátott fürdőbomba egy férfiaknak szóló borotválkozási eszközöket forgalmazó webshopban.

Hogy gyakorlatba is ültessük az elhangzottakat, maradva a borbély témakörnél, most adjunk inkább egy ajándék borotvát vagy szakállfésűt. Máris vonzóbb ajánlat, igaz? De ha kicsit eltávolodunk a mainstream vonaltól, akkor milyen király ajándék lehetne például egy Mandalóri sisak formájú sörnyitó is vagy éppen egy üveg ajándék Heineken a szakállvágás mellé.

4. Ingyenes minikurzus

Oktatással, coachingal vagy tanácsadással foglalkozol? Akkor ez neked fog szólni! Készíts egy minikurzust vagy akár csak egy videót egy adott témában, amit felkínálsz ingyenesen a távozni tervezőknek.

A legjobb, ha egy adott problémára adsz megoldást a videóban, vagy egy nagyobb kurzus bevezető csaliját rakod össze, amiben adsz valamennyit ingyen, de persze a leglényegesebb dolgokat csak a teljes kurzusba teszed bele.

Tipikusan arra az üzleti elvre épül, hogy „ha igazán kapni szeretnél, akkor először adj valamit”. Ennek igen erőteljes pszichológiai gyökerei is vannak, de akármennyire is érdekes, ebbe most nem megyünk bele (olvass utána bátran: Robert B. Cialdinit: Influence: The Psychology of Persuasion és a Krishna mozgalom egetrengető sikere az ajándékozással).

A lényeg, hogy adj valami tényleg hasznosat, amit potenciális ügyfeled alkalmazni is tud, hogy bizalmat építs és sokkal nagyobb hajlandósággal térhessen vissza később ténylegesen is vásárolni tőled.

5. Kvízjáték

Játszani mindenki szeret, ha tudsz ilyen jellegű popup-ot alkalmazni termékedhez vagy szolgáltatásodhoz, akkor valószínűleg nagy sikere lesz. Beszélhetünk nyeremény alapú kvízekről is, ez egyértelműen a legkézenfekvőbb, de szóba jöhet például edukatív jellegű popup is.

Tegyük fel, hogy egy sokrétű, szerteágazó és bonyolult szolgáltatást kínálsz. Ennek teljeskörű megértése még egy magasabb szellemi intellektussal rendelkező ember számára is bonyolult lenne elsőre, nemhogy az emberek többségének. Mi a megoldás? Tegyél fel irányított kérdéseket és adj célzott, tömörített megoldást a specifikus problémára.

Neil Platel a SEO szakma egyik legnagyobb neve, mondanom sem kell, hogy a keresőoptimalizálás egy igen bonyolult, nagyon szerteágazó és hosszú folyamat, melynek teljes elsajátítására rengeteg idő szükséges.

Saját weboldalán Neil kilépő popup formájában egy kvízzel fogad, ahol irányított kérdések alapján automatikusan legenerálódik számodra egy célzott segítség csomag pontosan a Te igényeidre szabva, mekkora ötlet, igaz?

6. Demo verzió, próbaidőszak

Ha digitális eszközökkel vagy szoftverekkel foglalkozol, akkor egy nagyon hatékony ajánlat lehet számodra egy demo verzió vagy egy limitált ideig tartó pro funkciókkal ellátott próbaidőszak.

Hidd el, hogy ezzel Te csak nyerhetsz, hiszen nagyon sok ember azért nem vásárol meg egy szoftvert, mert nem tudja kipróbálni előtte. Többek között én sem szeretek látatlanban megvenni valamit, mert, ha esetleg mégsem tudja azt a pár dolgot, amire nekem mindenképpen szükségem van, akkor csak macera lesz számomra elállni a vásárlástól és az ügyfélszolgálattal harcot vívni.

Nem mellesleg ezek az emberek ígyis-úgyis távozni fognak tőled rövid időn belül, tehát időt és energiát is spórolsz magadnak, ha eleve csak olyan embernek adsz el, akinek valóban a Te terméked kell.

Nem tudod merre indulj? Kérj tőlünk online marketing ajánlatot és beszélgessünk az ingyenes konzultáción.

Beszéljük át közösen, hogy vállalkozásodnak pontosan milyen megoldásokra van szükséges a sikeres online értékesítéshez.

7. Letölthető bónusz

Kínálj fel egy ingyenes letölthető bónuszt, útmutatót, részletes ismertetőt, kimutatást vagy mélyelemzést, statisztikát (és még sorolhatnám). Ez a megoldás akkor működik a legjobban, ha a weboldaladon található cikkeid mellé felkínálsz valamilyen mélyrehatóbb, részletesebb tartalmat, ami természetesen már csak e-mail címért cserébe jár.

Például tegyük fel, hogy vállalkozásod kapcsán érdekel a marketing téma és éppen a konverzióoptimalizálásról olvasol egy cikket a weben, majd felugrik egy ablak, ahol az e-mail címedért cserébe kapsz egy letölthető pdf-et, amiben a legjobb 20 konverzióoptimalizáló eszközt részletesen bemutatják neked. Naná, hogy letöltöd, hát éppen ezt kerested!

Persze itt is rendkívül fontos, hogy tényleg hasznos anyagot adjunk és az nagyon releváns legyen az aktuális témához, hiába szerzünk email címet, gyenge tartalommal csak saját renoménkat fogjuk rontani.

A HubSpot egyszerűen fenomenálisan csinálja ezt a típusú technikát, rengeteg cikküknél kínálnak iszonyat részletes és hasznos letölthető anyagokat egyetlen email címért cserébe. Ha érdekes számodra ez a lehetőség, akkor mindenképpen nézz szét náluk a Blog szekcióban!

A popupok Chuck Norrisa az online marketing világában: a visszautasíthatatlan ajánlat 6 szükséges eleme

Az előző szekcióban átbeszéltünk néhány lehetséges példát arra, hogy milyen típusú ajánlatokkal tudod ösztönözni látogatóidat valamilyen cselekvésre mielőtt elhagynák weboldaladat, biztos vagyok benne, hogy legalább egyet Te is akár már azonnal tudsz használni saját weboldaladon vagy webshopodban.

Most merüljünk el kicsit a technikai és a marketing pszichológiai részletekben, hogy olyan ajánlattal tudj előállni, amit egyszerűen képtelen lesz ignorálni kiszemelt „áldozatod”.

1. „CTA avagy call to action”: mindig használj cselekvésre ösztönzést

Aranyszabály: ha cselekvést vársz el látogatóidtól, akkor véletlenül se várd el, hogy maguktól cselekedjenek, mindig a lehető legegyértelműbben és legegyszerűbben azonnal adj lehetőséget a cselekvésre az ajánlat vagy felhívás mellé!

Gondolj csak bele, böngészel egy webshopot és feljön egy tök jó ajánlat, hogy rendelj 50% kedvezménnyel, de nincs mellette gomb, link, kuponkód. Oké, tök jó ajánlat, még érdekel is, de mi a jó fenét kellene most csinálnom?

+ jó tanács: piros színt ne használj CTA-hoz, mert ez pszichológiailag a tiltás és a veszély jele.

A CTA legyen szembetűnő, de azért ne zavaró, például ne rikítson úgy, hogy ha ránézek, akkor kifolyik a szemem.

Weboldal készítés mesterkurzus: gyakorlati online tanfolyam

Építsd fel weboldalad akár néhány nap alatt kódok és programozás nélkül, ajándék piacvezető eszközökkel.

2. Célozz és szegmentálj

Emlékszel még a kutya-macskás webshop példánkhoz az előző részből? Akkor már mindent tudsz ennek fontosságáról. Ha esetleg kimaradt, akkor tekerj vissza és olvasd el, mert kiemelten fontos téma, ígérem megvárlak és innen folytatjuk…

Pro tipp: szegmentáld úgy a kilépő popup ajánlataidat, hogy azok mindig a megfelelő célközönségnek jelenjenek meg. Ha maradunk a kutya-macska példánál, akkor készíts 2 különböző ajánlatot és a kutyásoknak szólót az összes kutyás termékoldalon, a macskásoknak szólót pedig az összes macskás termékoldalon dobd fel a kilépni szándékozó látogatóknak. Több munka, viszont garantáltan több bankó is landol majd a zsebedben, bízz bennem.

3. Úgy ragyogjon, akár a sarkcsillag az égen

Az exit popup lényege, hogy távozás előtt még visszahúzza az adott látogatót az oldalra. Úgy képzeld el, hogy amikor Péter az egeret elkezdi húzni az X felé, akkor te rádobsz egy lasszót és megpróbálod visszarántani a kezét.

Használj feltűnő színeket, nagyobb betűket, kiugró CTA-t, izgalmas képet és fektess nagy hangsúlyt a figyelemfelkeltő címsorra és szövegre.

Ez csak akkor fog sikerülni, ha gyorsan, feltűnően és egyértelműen elé raksz egy olyan ajánlatot, amire valószínűleg rá fog bólintani. Éppen ezért fontos, hogy az exit popupod feltűnő legyen, különbözzön a többi tartalomtól és egyértelműen felismerhető legyen, hogy ez valami új, amivel foglalkoznom kell.

4. Használd a „Social proof” technikát

Az értékelések és visszajelzések rettentően fontosak minden vállalkozás életében. Hogy megfelelő hangsúlyt adjak a témakörnek, a Power Reviews készített egy felmérést, melyben 1200 webáruház közel 1,5 millió termékoldalára érkezett 4,5 milliárd oldallátogatást vizsgáltak.

Ebből kiderül, hogy az internetes vásárlók 99,99%-a olvas termékértékeléseket és 98%-uk meghatározó tényezőként tekint ezekre a vásárlás szempontjából.

Ha ezt az adatsort megemésztetted, akkor remélem benned is megfogalmazódott, hogy ha eddig esetleg nem tetted, akkor mostantól első számú célod az lesz, hogy a lehető legtöbb módon és helyen elkezdj ezzel kooperálni.

Tipp: ha elmélyednél ebben a kiemelten fontos témában, akkor olvasd el az értékelésekről írt cikkünket is, amelyben gyakorlati tippeket is kapsz hogyan tudsz hatékonyan véleményeket gyűjteni.

És miért is ne tennéd ezt exit popup-odban is? Használd ki a Social Proof erejét és tedd még vonzóbbá ajánlatodat például olyan hangzatos mondatokkal, mint:

„Csatlakozz Te is a több, mint 1000 elégedett ügyfélhez!”

„Töltsd ki a kvízt és nézd meg, hogyan viszonyul ahhoz a 150 emberhez, aki korábban részt vett rajta.”

5. Tikk-takk, az óra ketyeg: limitáld az ajánlat elérhetőségét

Szintén egy pszichológiai trükk, amit mi marketingesek szeretünk kihasználni. Adj egy szuper ajánlatot és duplázd meg bevételed vagy adj egy szuper ajánlatot limitált ideig és sokszorozd meg bevételed. Te melyiket választod?

DE! Nagyon fontos, hogy a limitált elérhetőség valós legyen! Véletlenül se ess abba a hibába, hogy beraksz egy visszaszámlálót 3 napos időtartammal, majd minden 3. nap visszaállítod, mert teljesen hiteltelen leszel, ami sokkal nagyobb bajt fog okozni, mint amennyi pluszt hozhat. Néhány ötlet a következő exit popup limitált ajánlatodhoz:

„Már csak 3db raktáron”

„Kizárólag 2023.09.30.-ig”

„Már csak 3 napig elérhető”

Visszaszámláló 15 perccel (mondjuk dinamikus kuponnal kombinálva, ami valóban lejár 15 perc után)

„Visszatérhetsz később is, vagy… elkezdheted használni most, hogy azonnal eredményeket érj el”

6. FOMO, azaz fear of missing out: fogalmazz úgy, hogy féljenek attól, hogy lemaradnak

Hasonló, mint a limitált lehetőség, de mégis egy kicsit más. Mi emberek sokszor úgy működünk, hogy nagyobb hajlandósággal teszünk meg valamit, csak azért, hogy nehogy lemaradjunk róla. Különösen a fiatalabb korosztálynál figyelhető meg ez a jelenség, úgy jellemezném, hogy félelem attól, hogy kimaradunk egy aktuális trendből. Használj olyan mondatokat, amik beindítják az olvasó FOMO érzetét, mint például:

„Ezt az esettanulmányt már 500 üzleti versenytársad olvasta. Biztosan szeretnél lemondani róla és hátrányba kerülni hozzájuk képest?”

Már Te is készíted az első exit popupodat, ugye?

Remélem téged is sikerült meggyőzni affelől, hogy a felugró ablakok használata közel sem halott témakör, sőt, ha eddig nem használtad ezt a marketing technikát, akkor jó eséllyel egy nagyobb pénzösszegtől fosztottad meg magad. Na de majd most! Használd bátran a tanultakat és készítsd el bombasztikus ajánlatodat még ma. Ha szeretnéd, akkor küld el nekünk és szívesen ránézünk, véleményezzük neked! ;)

Tetszett a cikk? Iratkozz fel!

Érdekesnek találtad a cikket? Szereted az újdonságokat? Iratkozz fel e-mail listánkra és értesülj első kézből a legfrissebb tartalmainkról!