Google Consent Mode V2: útmutató lépésről lépésre WordPresshez – Tag Manager-el és anélkül

A nemrég napvilágot látott Uniós adatvédelmi szabályozások következtében 2024-ben ismét nagy változások érkeztek életünkbe a felhasználói tevékenységek mérésében: az adatmérések fénykorának idén leáldozott?! 🤔

Jó kérdés, minden bizonnyal rövid időn belül választ is kapunk rá, de azért pánikba még talán nem kell esnünk.

A kötelezően választható új rendszer bevezetésével egy újabb lépés teszünk (visszafelé?) a felhasználók adatbiztonsága felé és ezzel egyidejűleg a globális jellegű adatmérések és a gépi tanuláson alapuló, mesterséges intelligencia által végzett modellezéses adatfeldolgozás irányába:

Nem másról lesz szó, mint a Google által hatályba léptetett Consent Mode V2 témakörről.

Ebben a cikkben összeszedtünk minden hasznos információt a témában és egy oktató videó formájában be is mutatjuk, hogyan tudjuk implementálni weboldalunkba a szükséges változtatásokat. Csapjunk is bele!

GOOGLE ÉS ADATBIZTONSÁG 2024-BEN

„A hirdetőknek be kell tartaniuk az uniós hozzájárulási szabályzatot a hirdetések személyre szabásának használatához. 2024-ben a végrehajtási intézkedésünk a mérési funkciókat is érinti és az adatokra is vonatkozik:

  • Weboldalak: címkék, amelyek adatokat küldenek a Google-nek
  • Alkalmazások: SDK-k, amelyek adatokat küldenek a Google-nek
  • Adatfeltöltések: nem Google-forrásból származó adatok feltöltésére szolgáló eszközök, például offline konverziós import vagy bolti eladások

A mérési, hirdetés-személyre szabási és remarketing funkciók további használatához be kell gyűjtenie a személyes adatok felhasználásához szükséges hozzájárulást az EGT-ben élő végfelhasználóktól és meg kell osztania a hozzájárulási jelzéseket a Google-el. A követelmények akkor is érvényesek, ha a Google Analytics adatait a Google valamely szolgáltatásával használja.”

Tehát a Google lépett: nincs mismásolás, nincs jóhiszeműen, ellenőrzés nélkül elfogadott adatbiztonság a felhasználói számára, mostantól hivatalosan is ellenőrzött folyamat lesz a felhasználók adatainak tárolására tett beleegyezések vizsgálata.

Olyannyira, hogy ha ezeket a nyilatkozatokat nem továbbítjuk adatparaméterek formájában a Google felé, akkor bizony megvon tőlünk néhány funkciót marketing és/vagy analitikai szolgáltatásaiból.

FINCSI SÜTIK, AVAGY GOOGLE CMP PARTNEREK

Nincs mese, ha továbbra is maximálisan ki szeretnénk aknázni a Google rendszerei által nyújtott lehetőségeket, akkor be kell vezetnünk a jogszabályoknak megfelelő sütitájékoztatót és továbbítanunk kell a sütik elfogadására tett felhasználói nyilatkozatainkat a Google felé.

Mit ír elő a Google uniós felhasználói hozzájárulási irányelve az ellenőrizhető hozzájáruláshoz?

Az uniós felhasználói hozzájárulási politika értelmében a Google platformjait és szolgáltatásait használó harmadik feleknek (azaz nekünk) a következő követelményeknek kell megfelelniük:

jogilag érvényes hozzájárulást kell szerezniük a végfelhasználóktól a következőkhöz:

  • sütik vagy más helyi tárolóeszközök használata, amennyiben ez jogilag szükséges
  • a célközönség személyes adatainak gyűjtése, megosztása és felhasználása hirdetések személyre szabási céljából

a végfelhasználók hozzájárulásának kérésekor a feleknek a következőkre kell törekedniük:

  • meg kell őrizniük a felhasználók hozzájárulási döntéseinek nyilvántartását
  • lehetővé kell tenniük a végfelhasználók számára, hogy bármikor visszavonhassák hozzájárulásukat és egyértelmű utasításokat kell adniuk arra vonatkozóan, hogyan tehetik ezt meg

Felmerülhet a kérdés, hogy jelenleg jó megoldást használunk-e erre a célra, illetve, ha esetleg még nincs sütikezelési megoldásunk, akkor melyik szolgáltatót válasszuk?

Szerencsére a Google már elvégezte helyettünk a feladatot és össze is gyűjtötte egy csokorba azokat a szolgáltatókat, akik 100% biztossággal, a jogszabályokat teljes mértékben lekövetve és Consent Mode V2 implementációval ellátva adják sütikezelési megoldásukat.

Ez a lista nem más, mint a Google CMP Partners program.

Ha jelenlegi szolgáltatónk a listában van, akkor hátra dőlhetünk (még egy pár percig), ha nem, akkor mindenképp érdemes utána járni az adott szolgáltatónál, hogy biztosítja-e számunkra a Consent Mode V2-t, vagy váltani egy másik szolgáltatóra.

Nagy különbség nincs, szinte mindegyik hasonló árakon, előfizetéses modell alapján működik, de nem is mi lennénk, ha nem adnánk egy tuti tippet:

Felismerve a lehetőséget, a HelloPack csapata már be is tette csomagjába a Complianz elnevezésű WordPress bővítményt, így ehhez rendkívül alacsony áron juthatsz hozzá náluk.

Mi az a Consent Mode és mit csinál pontosan?

A Consent Mode elsősorban különböző jelek és adatok gyűjtésére szolgál azoktól a felhasználóktól, akik nem adtak hozzájárulást ahhoz, hogy személyes adataikhoz vagy böngészőjük tárolójához adatgyűjtés céljából hozzáférjenek.

Ezeket a jeleket a Google a konverziók (Google Ads, Floodlight stb.) és a látogatói viselkedés (Google Analytics 4) modellezésére használja fel.

Az analitikai és hirdetési pingek nem beleegyező felhasználóktól történő gyűjtésének ez a módszere a böngésző tárolójához való hozzáférés elkerülésének logikáján alapul. Így a személyes adatokat (például online azonosítókat) tartalmazó sütiket nem érik el a Google szolgáltatásai, helyette véletlenszerű, efemer azonosítókat használnak.

A beleegyezés nélküli adatok nem jelennek meg közvetlenül a Google jelentéseiben, ehelyett egy modellezési folyamaton mennek keresztül, ahol úgy alakítják és formálják őket, hogy úgy nézzenek ki, mint a valódiak (a beleegyező felhasználóktól gyűjtött adatok).

Ez igaz lesz a cikkben később taglalt „Advanced Mode” esetén, amikoris az adatgyűjtést nem szüntetjük meg teljesen a beleegyezésig vagy az elutasítást követően.

„Basic Mode” esetén a Consent Mode gyakorlatilag értelmezhetetlen, hiszen ebben az esetben teljesen tiltunk minden marketing és analitikai scriptet a weboldalon egészen addig, amíg ezek betöltésére nem ad engedélyt a felhasználó.

Nem tudod merre indulj? Kérj tőlünk online marketing ajánlatot és beszélgessünk az ingyenes konzultáción.

Beszéljük át közösen, hogy vállalkozásodnak pontosan milyen megoldásokra van szükséges a sikeres online értékesítéshez.

Mi az újdonság a Consent Mode V2-ben?

A V2-ben az eredeti Consent Mode jelzések (ad_storage a hirdetési sütik esetében és analytics_storage az analitikai sütik esetében) két további jelzéssel egészülnek ki:

  • ad_user_data: a felhasználó hozzájárul-e ahhoz, hogy személyes adatait reklámcélokra használják?
  • ad_personalization: hozzájárul-e a felhasználó ahhoz, hogy adatait remarketingre használják?

Az ad_storage és analytics_storage jelzőktől eltérően ezek a jelzők nem befolyásolják a címkék viselkedését az oldalon. Ezek további paraméterek, amelyeket a Google szolgáltatásaihoz küldött pingekkel együtt küldenek és arra szolgálnak, hogy utasítsák ezeket a szolgáltatásokat arra vonatkozóan, hogy a felhasználói adatok hogyan használhatók fel a hirdetésekhez.

Míg tehát az ad_storage és az analytics_storage az adatok fő minősítői (mivel ezek szabályozzák, hogy mely azonosítókat küldjék a pingekkel együtt), addig az ad_user_data és az ad_personalization mellék utasítások a Google-szolgáltatások számára az adatok feldolgozására vonatkozóan.

„Advanced Mode” vs. „Basic Mode”

Kezdjük az egyszerűbbel: a „Basic Mode” az adatvédelmi hatóságok és „az én adataimat aztat nem mérhesse senki!” hozzáállású felhasználók legújabb kedvenc kifejezése, mert ennek használatakor semmilyen analitikai vagy marketing mérés nem indul el addig, amíg erre kifejezett engedélyt nem ad a felhasználó.

Ezen nincs is nagyon mit taglalni, GDPR szempontból a legjobb, adatmérés, optimalizálás és hirdetés szempontból a legrosszabb választás.

Na, de a Szent Grál! Nem is Google lenne a Google, ha nem talált volna ki valami sajátos megoldást, amivel megkerülheti a rendszert! Félreértés ne essék, ennek mi, marketingesek, adatmérők és vállalkozók nagyon is örülünk!

Az „Advanced Mode” lényege két elven alapszik:

  • egyrészt, amíg a felhasználó nem nyilatkozik semmit arról, hogy engedélyezi vagy megtiltja ezen adatok mérését és tárolását, addig miért ne tehetnénk ezt
  • másrészt pedig, ha el is utasítja ezeket, azért akkor is mérjük a tevékenységét csak valahogy úgy, hogy az neki ne fájjon, azaz teljesen anonimizált, a felhasználóhoz semmilyen módon nem köthető módon

Az „Advanced Mode” ezeket vegyítve ad egy megoldást arra, hogy a felhasználói tevékenységet mégiscsak mérni tudjuk, de közben eleget tegyünk a jogszabályi kötelességeknek is. Használatával a Google rendszeréhez kapcsolódó mérési scriptek, címkék, tárolók betöltenek az oldalon és ezek viselkedése változik csak a Consent paraméterek függvényében. Ebből az alábbiak következnek:

  • Analitikai és Marketing szempontból egyértelműen ez a legjobb választásunk
  • Az adatmérés nem áll le teljesen, de átalakul, sokkal kevesebb és más jellegű adatunk lesz
  • A hozzájárulás nélküli információkból, modellezés alapján átalakított adatok biztosan torzítani fogják a valós eredményeket, a kérdés csak az, hogy mennyire

Weboldal készítés mesterkurzus: gyakorlati online tanfolyam

Építsd fel weboldalad akár néhány nap alatt kódok és programozás nélkül, ajándék piacvezető eszközökkel.

Kell-e használnom a Google Consent Mode megoldását 2024-ben?

A válasz meglehetősen egyszerű: amennyiben használsz weboldaladon vagy alkalmazásodban bármilyen Google alapú adatmérést vagy hirdetési megoldást, akkor bizony kötelezően be kell vezetned a Consent módot ezeken a felületeken.

Ez olyannyira igaz, hogy a Google egyértelmű szankciókat is kijelölt már azok számára, akik ezt nem teszik meg: a közönségeket és a remarketing funkciókat korlátozzák vagy leállítják ezen fiókokban.

Ha Te is használod a Google szolgáltatásait, akkor kiemelten fontos, hogy időben elvégezd a szükséges implementációt, különben jó eséllyel hirtelen és nagy mértékben romlani fognak hirdetési eredményeid.

A határidő pedig itt a nyakunkon, ugyanis 2024 márciusától minden fiókban kötelező ennek használata!

Amennyiben nem használod ezeket, akkor csak az eddig is hatályos szabályokat kell követned, azaz sütielfogadásig nem végezhetsz mérést és adattárolást felhasználóidról.

Elég az uncsi elmélet, jöjjön a gyakorlat: Consent Mode V2 lépésről-lépésre

Készítettünk egy részletes videós útmutatót arról, hogy egy WordPress alapú weboldalon hogyan kell implementálni a Google Consent Mode V2 megoldását. Ebben olyan lényeges kérdésekre kaphatsz választ, hogy:

  • Mi az a Consent Mode V2?
  • Mi az a CMP Partner? Hogyan válasszak sütikezelő szolgáltatót?
  • Kell foglalkoznom a Consent Mode témakörrel?
  • Mely címkék esetében fontos a Consent Mode?
  • Hogyan ellenőrizhetem, hogy a Consent Mode aktív-e?
  • Hogyan tudom beállítani a Consent Mode V2-t az oldalamra Tag Manager nélkül?
  • Hogyan tudom beállítani a Consent Mode V2-t az oldalamra Tag Managerrel?

A videót úgy készítettük, hogy egy informatikában kevésbé jártas felhasználó számára is könnyedén emészthető és érthető legyen, a beállításokat ez alapján bárki könnyű szerrel elvégezheti magának.

Tetszett a cikk? Iratkozz fel!

Érdekesnek találtad a cikket? Szereted az újdonságokat? Iratkozz fel e-mail listánkra és értesülj első kézből a legfrissebb tartalmainkról!